Kam pro zásilky?

Kam pro zásilky?

Podle dat Českého statistického úřadu nakupuje stále více Čechů na internetu. Během posledního roku e-shopy využilo téměř 54 % české populace starší patnácti let. Se stále se zvyšujícím počtem akcí jako „Black Friday” a blížícími se Vánoci roste i počet online nákupů. Jak se však takové množství balíků dostává ke koncovým zákazníkům? V současnosti na českém trhu existuje celá řada společností, které se zabývají odesíláním a předáváním zásilek všeho druhu. Kde všude si můžete své zásilky vyzvedávat?

Nejdelší tradici v zasílání balíků má bezpochyby Česká pošta, která byla jako státní podnik založena při vzniku republiky. Česká pošta je se svými 28 994 zaměstnanci druhým největším českým podnikem z hlediska velikosti pracovní síly. Pošta zároveň nabízí i největší počet míst, kde si můžete svou zásilku vyzvednout. Balíky se totiž dají poslat na kteroukoliv z jejích více než 3 363 poboček, dep, výdejen a balíkoven. Takzvané balíkovny umožňují zákazníkům České pošty vyzvedávat si své zásilky nejen v klasických pobočkách, ale i na místech, která slouží pouze k tomuto účelu. Balíkovny mohou být součástí výše zmíněných dep, technologických zázemí, ale i běžných poboček, kde urychlují proces vydávání zásilek.

Při nákupech na internetových obchodech je potřeba dávat pozor na jejich zabezpečení. Absolutním minimem je HTTPS protokol, bez kterého byste platby rozhodně neměli provádět. Tento způsob ochrany osobních dat nestojí provozovatele eshopů ani korunu, a jeho absence na stránkách online obchodů je proto v současnosti přinejmenším podezřelá. Protokol HTTPS a certifikát SSL chrání nejen zákazníky, ale před hackerskými útoky do jisté míry ochraňuje i provozovatele eshopů.

Miroslav Kvapil, generální ředitel Servodata, a.s.

Balíky do každé obce

Mezi firmami, které se specializují na odesílání zásilek, se na druhém místě co do počtu poboček umístila Zásilkovna, která má po celém Česku 2 328 poboček. Třetí místo zaujímá PPL s 1 775 výdejnami. Všechny tři společnosti mají své kořeny v České republice, ačkoliv PPL od roku 2006 patří pod německé DHL.

Největší počet výdejen všech analyzovaných společností je ve Středočeském kraji, na druhém místě je Moravskoslezský kraj a na třetí pozici je kraj Jihomoravský. Pokud by se však do celkového počtu nepočítala Česká pošta, dostala by se na první příčku Praha. Právě ta je totiž jediným krajem, ve kterém Pošta není v počtu poboček na první příčce. Vede zde Zásilkovna, jejíž pobočky představují 35,5 % všech výdejen, na druhém místě je PPL s 19 %. Pošta má v konkurenčním pražském prostředí podíl, který se rovná 11,4 %.

Pro zásilku k sousedům

Ačkoliv je v celém Česku podle analýzy Česka v datech (data z 23. října 2019) dohromady 13 439 míst, ve kterých si můžete vyzvednout své zásilky, existují na našem území i obce, které žádné vlastní výdejny nemají. Z 6 354 českých obcí nemá vlastní výdejnu 3 478 z nich, což je více než 54 % českých obcí bez výdejny. Přestože je Středočeský kraj oblastí s největším počtem různých výdejen, je kvůli rozložení obyvatel a počtu obcí zároveň i krajem, ve kterém žije nejvíce lidí v obcích bez vlastní výdejny. Přibližně 240 tisíc lidí (18 % tamního obyvatelstva) musí pro své balíky dojíždět za hranice obce, ve které bydlí. Vzhledem k velkému množství Středočechů, kteří za prací či službami dojíždějí do hlavního města, je však běžnou praxí, že si své zásilky vyzvedávají právě tam. Naopak nejmenší podíl lidí žijících v obci bez výdejny je Moravskoslezském kraji, kde má celých 97 % lidí přístup k zaslaným balíkům ve vlastní obci. To je do značné míry způsobeno i tím, že je průměrná velikost obcí podle počtu obyvatel v Moravskoslezském kraji téměř dvojnásobná než u ostatních krajů vyjma Prahy. Středočeský kraj má naopak druhé nejmenší obce hned po Vysočině.

Největšími obcemi bez jakékoliv výdejny jsou Markvartovice v okrese Opava, které mají 1 933 obyvatel, Holubice v okrese Praha-západ s 1 723 obyvateli a Poličná v okrese Vsetín, kde žije 1 712 lidí. Největší obce bez výdejny jsou ve Zlínském kraji, kde se bez pošty či další výdejny musí obejít obce průměrně s 512 obyvateli. Nejmenší jsou naopak na Vysočině, kde má obec bez výdejny průměrně 187 obyvatel.

Moře společností

Kromě výše zmíněné České pošty, Zásilkovny a PPL v Česku funguje několik dalších společností, které se zabývají doručováním balíků. Na čtvrtém místě je v počtu poboček společnost DPD s 712 místy, pátá je Uloženka (639 výdejních míst) a na šesté pozici je GLS s 487 pobočkami. V menším počtu disponuje svými výdejnami i společnost Intime (98 poboček) a eshopy mohou objednávky zasílat i na prodejny Žabka (94) a do Poštomatů Inpost (82). Podle dostupných informací má v Česku jednu výdejnu i americký FedEx.

Česká republika je na světové špičce v podílu e-commerce na maloobchodním prodeji - spotřebitelé si díky českým silným hráčům jako je Alza.cz, Mall.cz, Košík.cz, Rohlík.cz apod. velmi oblíbili nákupy zboží na internetu - ať už to jsou rychloobrátkové potraviny, jídlo, léky, elektronika nebo oblečení. Samozřejmostí se stává doprava zdarma, 1-day-delivery (doručení zboží v řádu hodin) a možnost bezplatného vrácení zakoupených produktů. Málo si ale připouštíme a analyzujeme, jaké dopady má takový internetový prodej s doručením až domů na životní prostředí. Například v Německu zákazníci vracejí více než polovinu objednaných a doručených zásilek. Největší procento vratek je u oblečení, bot a elektroniky. Podle Shopify.com jsou nejčastější důvody vrácení zásilek špatná velikost nebo změna rozhodnutí (kupující si to “rozmyslel”):

  1. Malá velikost: 30%
  2. Velká velikost: 22%
  3. “Rozmyslel/a jsem si to”: 20%
  4. Zboží neodpovídá popisu: 5%
  5. Poškozené zboží: 5%
  6. Jiné důvody: 18%

Zajímavé je, že e-commerce business modely s tak vysokým podílem vratek přímo počítají: nejziskovější zákazníci vrací zhruba 30% objednaného zboží! Internetový prodej je díky nezbytné reverzní logistice přímým původcem významné uhlíkové stopy. Je na místě se zamyslet, zda je takový “pokrok” dobrý pro tuto planetu.

Tomáš Hladík, konzultant Deloitte

Výhoda doručováni do GLS Parcelshopů je v tom, že nabízí zákazníkovi flexibilitu, kde a kdy si balík vyzvedne v průběhu dlouhé otvírací doby. Naproti tomu je doručení domů vhodné pro přepravu rozměrnějších a těžších zásilek a pro zákazníky, kteří nechtějí či nemohou balíky přijímat mimo stálou adresu. Na rozdíl od firem zaměřených převážně či zcela na výdejní místa je naše síť zaměřena na kvalitu služby a pokrývá aktuálně všechna sídla nad 5 000 obyvatel i menší spádové obce. Naši zákazníci si mohou zcela libovolně vybírat i měnit adresu doručení, ať už je na šumavské samotě, na pracovišti nebo ve výdejním místě. Proto našemu konceptu FlexDelivery Service oprávněně říkáme služba s přidanou hodnotou.

Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika

Mohlo by vás zajímat

Kateřina Veselovská

Komputační lingvistika je součástí vývoje chatbotů nebo humanoidních avatarů, kteří následně za firmy komunikují s klienty, přibližuje svůj obor expertka na využití textových dat Kateřina Veselovská.