Zdravotnictví potřebuje IT – je to řešení nepřehlednosti i dlouhých front

Zdravotnictví potřebuje IT – je to řešení nepřehlednosti i dlouhých front

Z našeho předchozího článku věnovaného dostupnosti zdravotní péče v ČR vyplynulo, že nejlepší dostupnost tzv. ‚‚obvoďáků‘‘ je nepřekvapivě v centrech velkých měst (zejména těch s větším množstvím lékařských fakult). Na začátku roku 2014 připadalo nejméně pacientů na jednoho praktického lékaře v okrese Plzeň-město (1 378), kolem hranice 1 500 pacientů se pohybovaly i Praha, Brno-město, Hradec Králové, Olomouc, Písek či Ostrava-město. Na opačném konci spektra najdeme naopak Prahu-západ a Plzeň-jih s neuvěřitelnými 3 364 a 3 106 pacienty na jednoho praktického lékaře. Může být odpovědí na přetěžování lékařů zjednodušení jejich agendy prostřednictvím intuitivního a uživatelsky příjemného informačního systému, který bude sloužit jak jim, tak pacientům? Nad tím se zamyslíme v následujícím článku.

O autorovi

Milan Brašna
Project Manager Plus4U a.s.

Pracuje ve zdravotnictví již mnoho let. Zdravotnickému IT zasvětil celou svoji dosavadní kariéru. Věnoval se od servisu velkých ambulantních SW přes školení, kongresy, výstavy, až po obchod. Nyní pracuje na pozici, na které může všechny své předchozí zkušenosti zúročit. Jako projektový manažer s odbornou praxí a znalostí skutečných potřeb zdravotníků, dokáže řešit IT otázky ve zdravotnictví na takové úrovni, o jaké se nám dříve nesnilo. Zdravotnictví, je segment, který není úplně jednoduché obhospodařovávat. Je to segment, kde je vyvíjen velký tlak na lékaře a jejich znalosti IT, navzdory tomu, že všichni potřebujeme, aby lékaři získávali co nejvíce času na to, co umí a dělají nejlépe - léčení. Proto jsme se rozhodli vytvářet aplikace, které pro zdravotníky nejsou nutnou přítěží, ale stávají se pro ně zásadními pomocníky, s intuitivním a jednoduchým ovládáním. IT se žene velmi rychle dopředu a všichni dobře víme, že elektronizace zdravotnictví je trend, který již dávno nelze přehlížet. A budoucnost IT ve zdravotnictví patří právě elektronizaci a cloudu. My chceme tuto budoucnost nyní přinášet, a to i přes to, že naše legislativní podmínky nejdou s dobou a nejsou flexibilní. Pojďme společně posouvat i IT ve zdravotnictví do 21. století!

Příliš mnoho pacientů a špatná organizace

Na příkladě okresu Plzeň-jih s 3 106 pacienty na jednoho lékaře vidíme, že taková situace vyžaduje od lékaře skutečně velkou pracovitost a kvalitní organizaci času k tomu, aby zvládnul všechny akutní případy, rutinní kontroly i posudky. Současná situace je pro lékaře velmi nepřehledná – sestry objednávají do papírových diářů, v ordinaci jim zvoní telefony, a navíc musí pomáhat lékaři s ošetřovaným pacientem. Kolikrát se stalo vám, že jste přišli do ordinace na vyšetření a během vaší návštěvy sestra vyřídila 6 telefonátů, obsloužila 2 pacienty, kteří klepali na dveře, a mezitím vám zapomněla dát jednu ze dvou žádanek, které lékař připravil, protože už toho na ni bylo moc? Mně se to stalo několikrát. Kolikrát se stalo, že jste přišli do ordinace a čekali jste nekonečnou frontu pacientů, kteří přišli před vámi? Snad pokaždé. Proto mě napadá myšlenka, proč nevyužít nějaký rezervační systém, oslovit pacienty, pomoci lépe organizovat čas, když víme, že internet v domácnosti je již v ČR naprostá samozřejmost, což dokazují i průzkumy Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Lékař nemusí být „ajťák”

​Počítač v ordinaci má dnes již 93 % všech zdravotnických zařízení a 88 % z nich má internet. Ano, potřebují jej pro komunikaci s pojišťovnou a hledají na internetu různé informace přispívající k léčbě pacienta. Takže i IT je ve zdravotnictví stále důležitější – ať chceme, nebo ne. ​Říkáte si možná, že lékaři nejsou IT specialisté, a tak je nemůžeme nutit pracovat s moderními IT technologiemi. Ani nemusíme, lékaři jsou k tomu již nyní vedeni pojišťovnami a státní správou. Ale zásadní problém je v tom, že současné systémy prostě nejsou uživatelsky přívětivé, jsou nepřehledné, neintuitivní, a to je podle mne hlavní důvod, proč mají někteří lékaři z IT strach. Nabídněme lékařům jednoduché, moderní a přehledné systémy, které nebudou vyžadovat pětihodinová školení, ale budou tak jednoduché, že s nimi lékař bude moci pracovat okamžitě. A hlavně – tyto systémy musí být plně funkční. Žádné chyby, lékař není programátor, nepotřebuje systému rozumět, potřebuje umět léčit. Nedělejme složitá řešení na frontendu (samozřejmě, že backend musí být při jejich práci složitý). Z následujícího grafu vyplývá, že lékaři už komunikují se svými pacienty i širokou veřejností, ať již pomocí systému, nebo pomocí e-mailu. A to samé platí i o lékárnách. ​Zkusme efektivněji využít pomocí IT technologií čas zdravotníků – ať už lékařů, či sester. Dejme jim nástroj komunikace s pacientem.

Nejvíc jsou online gynekologové, nejméně zubaři

V samostatných ordinacích lékaře je internet pro účely poskytování online služeb pacientům využíván velmi málo. V průběhu posledních 8 let však počet ordinací nabízejících zmiňované online služby pozvolna narůstá. Zatímco v roce 2006 se mohli pacienti objednat pomocí online formuláře do necelých 3 % ordinací, v roce 2013 již tuto možnost nabízelo téměř 9 % samostatných ordinací lékaře. Samostatné ordinace lékaře vykazovaly v jednotlivých krajích České republiky značné rozdíly v míře vedení vlastních webových stránek pro poskytování online služeb svým pacientům. Výrazně nad ostatními kraji dominovalo Hlavní město Praha s podílem 12 % online objednání se k lékaři.


Zdroj: ÚZIS 2014 a vlastní dopočty ČSÚ


Zdroj: ÚZIS 2014 a vlastní dopočty ČSÚ

Celkově lze říci, že všechny typy samostatných ordinací lékařů zaznamenávají pozvolný nárůst využívání informačních technologií ve své praxi. Stejně jako v předešlých letech – nejlépe využívali informační technologie gynekologové, největší rezervy naopak vykázali dentisté. Gynekologické ordinace také v roce 2013 zvítězily v zavádění vlastních webových stránek a nabídkou online objednávání. Zubní ordinace překvapily s největším meziročním nárůstem u vybavenosti počítačem s přístupem na internet, potažmo v zavádění vysokorychlostního internetu.

Jednoduchý systém ulehčí vše

Výše je tedy vidět, že například o online rezervace je opravdu zájem. Pacient se díky moderním systémům (například +4U Lékař) může objednat online kdykoliv – o víkendu, v neděli či ve státní svátek. Bezkonkurenční výhodou této služby je to, že dokáže konečně něco udělat pro elektronizaci zdravotnictví a dokáže z jednoho místa provést objednávku ve zdravotnických zařízeních, do kterých pacient spadá, takže pacient má jeden přístup a může se objednat například k neurologovi do Brna, zubaři do Plzně a k ortopedovi do Prahy – to vše během pěti kliknutí. Samozřejmostí je synchronizace s mobilem, tabletem nebo jakýmkoliv chytrým zařízením, kde rovnou vidíte své návštěvy ve všech zdravotnických zařízeních. Aplikace je výhodná i pro lékaře, dokáže totiž pacienta upozornit e-mailem nebo smskou 24 hodin před plánovanou prohlídkou, aby pacient na schůzku nezapomněl, a tím se lékaři zvýší zisk, protože mu pacienti začnou chodit do ordinace pravidelněji. Odbourají se také telefonáty na objednání. Nepředpokládá se, že odbouráme 99 % telefonátů, ale pokud bychom zvládli odbourat například 50 %, tak už to bude mít opravdu smysl – lékaři a zdravotníci budou mít více času léčit a stráví méně času u telefonu a diáře. Víme, že to již takto ve světě funguje. Systémem, který je v cloudu, dokážeme sloučit jakékoliv ordinace po celém světě. Můžete mít jednu ordinaci v Plzni a druhou v Berlíně a pořad máte jeden přístup a jednu kartotéku. Neřešíte počítačové vybavení, stačí vám jakékoliv zařízení připojené k internetu, žádné složité updaty, žádná změna operačního systému. Není potřeba, aby lékař rozuměl IT – prostě si vezme jakékoliv zařízení, které je připojené k internetu, a může pracovat.

V současné době systém (+4U Lékař) běží v pilotní fázi – během několika týdnů jej využilo několik tisíc pacientů, a jejich počet rapidně roste, velký zájem je očividný. Projekt bude i nadále rozšiřován. Kladné ohlasy totiž jdou ze všech stran – ať již od pacientů, nebo od zdravotníků. Už žádné složité, staré, drahé a nemoderní aplikace –intuitivní a jednoduchý IT systém – to je to, co naše zdravotnictví potřebuje.

Mohlo by vás zajímat

Kateřina Veselovská

Komputační lingvistika je součástí vývoje chatbotů nebo humanoidních avatarů, kteří následně za firmy komunikují s klienty, přibližuje svůj obor expertka na využití textových dat Kateřina Veselovská.