Vzhůru nad Česko
Vývoj letecké dopravy v České republice
Dámy a pánové, právě jsme přistáli na Letišti Václava Havla v Praze/letišti Brno-Tuřany/letišti Leoše Janáčka v Ostravě/letišti Pardubice/letišti Karlovy Vary. Místní čas je 11 hodin a 23 minut, venkovní teplota 21 stupňů Celsia. Zůstaňte prosím připoutáni, dokud letadlo zcela nezastaví a světelné nápisy připoutejte se nezhasnou.
Tak tuhle větu - samozřejmě s lehce odlišným časem a teplotou - slyšelo v loňském roce více než 6,8 milionu lidí, kteří přiletěli do Česka. Podívejte se s námi, kolik cestujících projde českými letišti nebo kam všude se z tuzemských letišť dostaneme.
Mezinárodní lety: Lidí přibývá na Ruzyni, ostatní letiště soupeří s odlivem cestujících
Tuzemskými letišti prošlo v roce 2016 celkem 13,75 milionu lidí, což představuje 7% nárůst oproti předchozímu roku. Nad 13 milionů se počet odbavených cestujících vyšplhal vůbec poprvé od chvíle, kdy se na přelomu let 2008 a 2009 objevily první příznaky ekonomické krize. Spolu s návratem zahraničních turistů ze zemí, které se zotavují z krize, se v roce 2016 vyrovnaly i počty příletů a odletů. Ty byly prakticky totožné, zatímco mezi lety 2012 a 2015 pravidelně převládali lidé, kteří z Česka odlétali.
Největší letiště u nás - to v pražské Ruzyni, pojmenované po Václavu Havlovi - loni odbavilo 13 074 517 cestujících, což oproti roku 2015 znamená téměř 9% nárůst. Nejvíce lidí z Česka i do Česka létá tradičně během letních měsíců, což se projevuje i na číslech z pražského letiště. Během toho vůbec nejvytíženějšího měsíce - července 2016 - tu odbavili 1,45 milionu lidí, za jediný rekordní den (17. červenec) prošlo branami letiště celkem 52 616 cestujících). Denní průměr za celý rok přitom tvoří jen 35 tisíc lidí.
![](/images/articles/authors/jakub-habarta.jpg)
Na pražském letišti roste počet cestujících rychleji než počet odbavených letadel. Letecké společnosti posílají větší letadla, která jsou i více obsazena. Do Prahy létá i víc dálkových linek, na které se zpravidla nasazují ty největší stroje. Podle nejnovějších statistik tento trend pokračuje, za první pololetí 2017 bylo odbaveno o 21% cestujících víc, než ve stejném období v roce 2016. Letiště tak má nakročeno k dalšímu rekordu. Zajímavé bude pozorovat vývoj na ostatních českých letištích, kde v předchozích letech došlo k výrazným poklesům výkonů.
Jakub Habarta, Deloitte
Celkový počet odbavených cestujících v ČR ale roste výhradně díky pražskému letišti Václava Havla, které vyrovnává pokles na ostatních letištích. Největší propad zaznamenali v roce 2016 v Karlových Varech, celkem 25 235 odbavených cestujících tu představovalo pouze polovinu oproti výkonu z roku předchozího a dokonce pouhých 24 % ve srovnání s rokem 2013. Podobná situace je i na ostatních českých mezinárodních letištích. V Pardubicích v meziročním srovnání odbavili o 46 % cestujících méně (cca 31 tisíc lidí), na ostravském letišti Leoše Janáčka klesl počet cestujících o 16 % (197 tisíc lidí) a na brněnském letišti v Tuřanech o 10 % (417 tisíc cestujících).
Vnitrostátních letů ubývá, na vině jsou rychlejší vlaky
Počty cestujících přepravených na vnitrostátních linkách v posledních letech (s výjimkou let 2014 a 2015) výrazně klesají a ve srovnání s rokem 2007 dnes nedosahují ani jedné třetiny. Vinu na ústupu jejich popularity nese především výrazné zrychlování a zvyšování komfortu u ostatních druhů přepravy - vlakové či autobusové. Zatímco v 50. letech trvala cesta vlakem mezi Prahou a Ostravou přes šest hodin (průměrnou rychlostí kolem 60 km/h), v 80. letech 4:45 hodiny a v 90. letech 4 hodiny, dnes už ji soupravy Pendolino zvládnou oficiálně za 3 hodiny a 1 minutu.
![](/images/articles/authors/zuzana-lhotakova-2.jpg)
Po útlumu na přelomu století roste i počet cestujících, kteří vlaky využívají, a prodlužuje se průměrná vzdálenost, kterou urazí. Zatímco v roce 2011 se u nás na dráze svezlo bezmála 168 milionů cestujících a průměrně každý z nich ujel 40 km, v roce 2016 už to bylo přes 179 milionů lidí a průměrná cesta měřila 49 kilometrů.
Zuzana Lhotáková, marketingová manažerka SAS Institute ČR
To letadlem se cesta mezi pražským a ostravským letištěm zvládne za jednu hodinu. K tomu je ale třeba připočíst cestu na a z letiště (zatímco vlaky zpravidla staví v centru města), čas strávený bezpečnostními kontrolami, případně i čekáním na zavazadlo a nutnost být na letišti alespoň 40 minut před plánovaným odletem.
Pojďme tedy počítat: Pokud se chceme dostat z centra Prahy (Václavské náměstí) do centra Ostravy (třeba k hlavnímu nádraží), musíme počítat s cca 40 minutami v pražské MHD, minimálně 45 minutami na letišti v Praze, alespoň 20 minutami na letišti v Ostravě a dalšími 30 minutami na cestu z letiště Leoše Janáčka do samotného města. Suma sumárum i s letem 3 hodiny a 25 minut - o 24 minut déle, než jak dlouho bychom v ideální situaci cestovali vlakem.
![](/images/articles/authors/jakub-habarta.jpg)
Zlepšování kvality a rychlosti železniční dopravy dospělo do fáze, kdy se většině cestujících nevyplatí ve vnitrostátní přepravě využívat leteckou dopravu. Ukončená spojení Prahy s Brnem a Karlovými Vary byla ve velké míře závislá na cestujících přestupujících v Praze na další lety. S rostoucím podílem nízkonákladových dopravců na pražském letišti, kteří přestupy neumožňují, tyto lety klesaly na významu. Brněnské letiště se tuto možnost snaží nahradit spojem do Mnichova, regionální letiště se ale i tak orientují především na sezonní charterové lety a v menší míře nízkonákladové dopravce.
Jakub Habarta, Deloitte
Právě spojení mezi Prahou a Ostravou zajišťované ČSA je poslední vnitrostátní linkou, která na našem území funguje. V roce 2016 bylo na všech vnitrostátních letech dohromady přepraveno lehce přes 82 tisíc lidí, což je zhruba o 23 % méně než v roce předchozím. Největší skok (pokles cestujících o celých 41 %) zaznamenala vnitrostátní letecká doprava ve srovnání let 2010 a 2011. V dubnu 2011 totiž skončila přímá linka mezi Prahou a Karlovými Vary, v červenci pak letecké spojení Prahy s Brnem.