Záletní Češi

Záletní Češi 
Jak se vyvíjely destinace z pražského letiště

Letiště Václava Havla Praha, známé stále ještě také pod svým původním „geografickým” názvem Praha Ruzyně, odbavilo v loňském roce rekordní počet cestujících. Kam se ale z Prahy létá nejčastěji a jak nejčastější destinace ovlivnily třeba politické změny, globální hrozby nebo rozvoj pozemní komunikace?

Celkem 15 415 001 cestujících prošlo v roce 2017 branami pražského Letiště Václava Havla. To je o 17,9 % více než v roce předchozím. Zároveň stále platí, že počet pohybů letadel roste pomaleji než počet cestujících. Spoje jsou tak plnější, případně jsou operovány většími letadly. Došlo ovšem k výraznému poklesu na vnitrostátních letech. Z Prahy do Ostravy a opačně (což je poslední pravidelná vnitrostátní linka, kterou České aerolinie provozují), se proletělo 67 506 lidí. Důvodem je především rozvoj železničního spojení mezi Prahou, Ostravou a dalšími českými a moravskými městy.

Porovnání železniční a letecké dopravy mezi Prahou a Ostravou najdete v našem článku Vzhůru nad Česko.

Nárůst počtu cestujících ovšem zaznamenala všechna tuzemská mezinárodní letiště (s výjimkou letiště v Karlových Varech, jehož klientelu tvořili zpravidla Rusové a které od anexe Krymu a uvalení sankcí na Ruskou federaci v roce 2014 zaznamenalo pokles cestujících o čtvrtinu). Například letiště v Pardubicích, které těží nejen z nedávné rekonstrukce, ale částečně i z blízkosti a dobrého spojení s hlavním městem, hlásí meziroční nárůst o celých 184 %. Na druhou stranu, stále se pohybuje zhruba jen na polovičních číslech oproti letům 2012-2014. To ukazuje, že stejně jako karlovarské letiště bylo i to pardubické do značné míry závislé na klientele z ruskojazyčných zemí. V roce 2013 tu Rusové představovali téměř tři čtvrtiny všech odbavených cestujících.

Letišti v Pardubicích se povedlo přilákat skutečně pravidelného dopravce v podobě společnosti Ryanair, která provozuje dvě spojení do Londýna a Alicante. Doposud se jednalo vesměs o charterové lety, ať už české, nebo provozované zejména ruskými společnostmi. Nový terminál odpovídá standardům moderní letecké dopravy a mohl by rovněž pomoci nalákat do Pardubic další dopravce. Do starých odbavovacích prostor v podobě bývalé vojenské jídelny se, ač byly technicky způsobilé, lákalo mnohem hůř.

Jakub Habarta, konzultant týmu leteckých a dopravních služeb, Deloitte

Úbytek cestujících na tuzemských letištích po roce 2014 ale nebyl jen důsledkem konfliktu na ukrajinsko-ruských hranicích. Vliv měla i změna bilaterální smlouvy mezi ČR a RF, která umožnila provoz na lince mezi Prahou a Moskvou dvěma leteckým společnostem z každé země. Dříve to byla pouze jedna a tento „přeliv“ hlavně z ruské strany využívalo často právě pardubické letiště.

Svou roli hraje také zlepšující se dostupnost letišť v sousedních zemích, která jsou svými cenami zejména pro nízkonákladové aerolinie přitažlivější než sice atraktivní, ale drahá Praha. Lidé z Jižní Moravy tak začali využívat letiště ve Schwechatu u Vídně (z Brna asi 1:45 hodiny), pro severní Moravu se pak stala atraktivními letiště v Katovicích nebo Krakově (z Ostravy 1:09, resp. 1:34 hod.). Západní Čechy pak mohou využít letiště v Norimberku (z Plzně cca 2 hodiny) nebo v Mnichově (2:37 hodiny z Plzně).

Otáčející se trend – tedy postupné přibývání cestujících po několika nepříliš úspěšných letech - je možné připsat jak obnovování spojů do Ruska (letos by podle agentury CzechTourism mělo Česko navštívit na 600 000 ruských turistů, zhruba o 10 % více než v roce 2017), tak novým linkám z menších letišť (například zmiňované spojení z Pardubic do Londýna, které je atraktivní i pro obyvatele hlavního města). Češi navíc prokazatelně častěji létají, což souvisí s dobrou ekonomickou situací v ČR.

Letecký provoz nad Českem je rok od roku plnější. V prvním pololetí letošního roku byste nad územím ČR mohli napočítat rekordních 423 tisíc letů, což znamená meziroční nárůst zhruba o 6 % a představuje asi 2 200 letadel za jediný den. Největšími zákazníky státního podniku Řízení letového provozu, který vzdušný prostor nad ČR „spravuje”, jsou podle nedávných údajů E15 aerolinky Emirates, po nich pak Lufthansa a Qatar Airways. Jedná se o společnosti, které přes naše území létají buď největšími letadly, nebo – v případě Lufthansy – ve velkém počtu letadel.

Jak stoupající vytíženost českých letišť, tak celková makroekonomická situace přispívají k tomu, že by k dosavadním pěti mezinárodním letištím v ČR mělo brzy přibýt i šesté, a to v Českých Budějovicích. Jeho otevření je v plánu na rok 2020 a cestující by sem měla přilákat především blízkost populárních turistických destinací nebo památek UNESCO.

Destinace z Letiště Václava Havla v Praze

Destinace, do kterých létají aerolinky z pražského letiště, ovlivňují nejen historické vazby a současná poptávka, ale třeba i výše letištních poplatků. Nedávno například odešla z pražského letiště maďarská nízkonákladová aerolinie Wizzair, která přesunula svá letadla na nově tvořenou základnu ve Vídni a z Prahy zachovala pouze trojici linek (Bari, Kutaisi, Londýn). Naopak v poslední době roste zájem o dálkové trasy do asijských metropolí a letos Praha uvažuje třeba o možnosti přímého spojení s Japonskem.

Pražské letiště by přímou linku do Japonska rádo získalo již delší dobu, ale dosud se nedaří přesvědčit žádného z japonských dopravců. Ti mají dlouhodobě větší šanci na udržení podobné linky, protože na relaci budou dominovat japonští cestující, kteří mají silný vztah ke svým „domácím“ aeroliniím.

Jakub Habarta, konzultant týmu leteckých a dopravních služeb, Deloitte

  • Moskva/Šeremetěvo loni předběhla Paříž/CDG - celkový počet cestujících narostl o 13 % na téměř 750 000
  • Víc než na Londýn/Heathrow se létá už také do Dubaje, avšak Londýn má ještě dalších pět letišť, ze kterých se létá do Prahy. Se součtem skoro 1 100 000 cestujících tak zaručeně vede nad všemi ostatními destinacemi
  • Skokanem roku je Brusel (nárůst o 23,2 % na 327 557 cestujících), hned v závěsu však Barcelona/El Prat (nárůst o 22,3 % na 320 896 cestujících)
  • V TOP 15 došlo k poklesu pouze u letiště Londýn/Stansted (o 6,3 %) a Londýn/Gatwick (o 5,7 %), za kterým ovšem stojí i částečný přesun na ostatní londýnská letiště
  • Letiště Londýn/Heathrow stagnuje (nárůst o 1,5 %) především z důvodu naplněné kapacity tohoto hlavního londýnského letiště. Zbývající poptávka po letech do Londýna je tak směřována na ostatní letiště, v roce 2017 se začalo z Prahy létat na Southend a City
  • Oproti roku 2013 (odkdy jsou k dispozici volně dostupná data) nejvíce narostla Dubaj (o 119,3 % na 469 495 lidí), kam v zimní sezóně létá denně 5 spojů a kam byla také oznámena nová linka do Sharjah v dubajské aglomeraci. Druhý nejvyšší nárůst zaznamenalo letiště Tel Aviv/Ben Gurion (o 84,8 % na 437 456 lidí), pokleslo naopak letiště Milán/Malpensa (o 4,4 % na 295 687) a Paříž/CDG (o 2,3 % na 744 312).

Mohlo by vás zajímat